نوشته شده توسط : saadat0011

 

 

 

از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد
برای جستجو به ناوبری بروید
"زیبایی شناسی" در اینجا هدایت می شود. برای جنبش های هنری قرن نوزدهم ، به زیبایی شناسی مراجعه کنید. برای اصطلاح زیبایی ، به زیبایی شناسی مراجعه کنید. برای ژانر موسیقی ، به Vaporwave مراجعه کنید.
بخشی از یک سریال در
فلسفه
چپ به راست: افلاطون ، کانت ، نیچه ، بودا ، کنفوسیوس ، اورورس
درباره این تصویر
افلاطون كانت نیچه
بودا کنفوسیوس Averroes
شاخه ها
زیبایی شناسی معرفت شناسی اخلاق فلسفه حقوقی منطق متافیزیک فلسفه زبان فلسفه ذهن فلسفه علم فلسفه سیاسی فلسفه اجتماعی
دوره ها
باستان پیش سقراطی هلنیستی قرون وسطایی مدرن اوایل مدرن مدرن متاخر معاصر
رسم و رسوم
نئوپوزیتیویسم تحلیلی زبان عادی اگزیستانسیالیسم قاره پدیدارشناسی پراگماتیسم شک گرایی
سنت ها بر اساس منطقه

آفریقای شرقی چینی هندوستان میانه شرقی مصر ایران غربی
سنت ها توسط مدرسه

ارسطویی ، آگوستینی ، اووروئیست ، اویچنیست ، هگلی ، کانتی ، عکاسی ، پلاتونیست ، نوافلاطونی ، اسکوتیست ، تومیست
روایات توسط دین

بودایی ، اومانیست مسیحی ، هندو ، جین ، یهودی ، یهودی ، اسلامی ، اوایل اسلامی ، اشراقگرایی ، صوفی
ادبیات
زیبایی شناسی معرفت شناسی اخلاق منطق متافیزیک فلسفه سیاسی
فلاسفه
زیبایی شناسان ، متخصصان معرفت ، اخلاق شناسان ، منطق ، متافیزیسین ، فلاسفه اجتماعی و سیاسی
لیست ها
فهرستخطوط سالها مشکلات انتشارات تئوریها واژه نامه فیلسوفان
متفرقه
فلسفه خردمندی زنان در فلسفه
Socrates.png پورتال فلسفه
vte
زیبایی شناسی یا زیبایی شناسی (/ ɛsˈθɛtɪks، iːs-، æs- /) ، شاخه ای از فلسفه است که به ماهیت زیبایی و سلیقه و همچنین فلسفه هنر (حوزه فلسفه خاص خود که از زیبایی شناسی بیرون می آید) می پردازد. . این ارزشهای ذهنی و حسی-عاطفی را بررسی می کند ، یا گاهی اوقات قضاوت احساسات و سلیقه نامیده می شود. [1]

زیبایی شناسی منابع طبیعی و مصنوعی تجربه زیبایی و قضاوت را پوشش می دهد. این موضوع آنچه را که در ذهن ما اتفاق می افتد هنگامی که با اشیا aest زیبایی شناختی یا محیطی مانند تماشای هنرهای تجسمی ، گوش دادن به موسیقی ، خواندن شعر ، تجربه یک نمایشنامه ، کاوش در طبیعت و ... روبرو می شویم ، در نظر می گیرد. فلسفه هنر به طور خاص نحوه تصور ، خلق و اجرای آثار هنری توسط هنرمندان و همچنین نحوه استفاده ، لذت بردن و انتقاد مردم از هنرشان را بررسی می کند. این موضوع به احساسی که فرد نسبت به هنر دارد ، می پردازد ، چرا آنها برخی از کارهای هنری را دوست دارند و آثار دیگر را نمی پسندند ، و اینکه چگونه هنر می تواند بر روحیه یا حتی اعتقادات ما تأثیر بگذارد. [2] زیبایی شناسی به طور کلی و فلسفه هنر به ویژه س askالاتی مانند "هنر چیست؟" ، "یک اثر هنری چیست؟" و "چه چیزی هنر خوب را ایجاد می کند؟"

محققان این رشته زیبایی شناسی را "تأمل انتقادی در مورد هنر ، فرهنگ و طبیعت" تعریف کرده اند. [3] [4] در انگلیسی جدید ، اصطلاح "زیبایی شناسی" همچنین می تواند به مجموعه ای از اصول مربوط به آثار یک جنبش یا نظریه هنری خاص اشاره داشته باشد (مثلاً از زیبایی شناسی دوره رنسانس صحبت می شود). [5]

 

علم اشتقاق لغات
کلمه زیبایی شناسی از یونانی αἰσθητικός (aisthetikos ، به معنی "زیبایی شناس ، حساس ، حساس ، مربوط به ادراک حس") گرفته شده است که به نوبه خود از αἰσθάνομαι (aisthanomai ، به معنی "من درک می کنم ، احساس می کنم ، حس می کنم" و مربوط به αἴσθησις گرفته شده است) (aisthēsis ، "sensation"). [6] [نیاز به منبع بهتری است] گفته شده است زیبایی شناسی از این نظر مرکزی با مجموعه مقالات "لذت های خیال" آغاز می شود که روزنامه نگار جوزف آدیسون در شماره های اولیه مجله The Spectator در سال 1712. [7] اصطلاح "زیبایی شناسی" توسط فیلسوف آلمانی الكساندر باومگارتن در رساله خود Meditationes فلسفی و غیرنولیس و poema pertinentibus ("ملاحظات فلسفی برخی از موضوعات مربوط به شعر") تصاحب و معنای جدیدی ارائه كرد. در سال 1735 ؛ [8] باومگارتن "زیبایی شناسی" را انتخاب کرد زیرا می خواست بر تجربه هنر به عنوان وسیله ای برای شناخت تأکید کند. زیبایی شناسی ، یک رشته فکری نه چندان مرتب ، یک مجموعه ناهمگن است [9] حتی اگر تعریف بعدی او در قطعه Aesthetica (1750) بیشتر به عنوان اولین تعریف زیبایی شناسی مدرن شناخته می شود. [10]

زیبایی شناسی و فلسفه هنر
زیبایی شناسی برای هنرمند همانطور که پرنده شناسی برای پرندگان است.

- بارنت نیومن [11] [12]
برخی از زیبایی شناسی و فلسفه هنر را جدا می کنند و ادعا می کنند که اولی مطالعه زیبایی و سلیقه است در حالی که دومی مطالعه هنر مناسب است ، در قالب آثار تحقق یافته هنرمندان. با این حال ، معمولاً زیبایی شناسی هم س questionsالات پیرامون زیبایی و هم س questionsالات مربوط به هنر را در بر می گیرد. این عناوین مانند اشیا aest زیبایی شناختی ، تجربه زیبایی شناسی و قضاوت های زیبایی شناسی را بررسی می کند. [13] برای برخی ، زیبایی شناسی مترادف فلسفه هنر از زمان هگل در نظر گرفته می شود ، در حالی که دیگران اصرار دارند که بین این زمینه های نزدیک به هم تمایز قابل توجهی وجود دارد. در عمل ، قضاوت زیبایی شناختی به تفکر یا ارزیابی حسی از یک شی (نه لزوماً یک شی art هنری) اطلاق می شود ، در حالی که قضاوت هنری به شناخت ، تقدیر یا انتقاد از هنر یا یک اثر هنری اطلاق می شود.

زیبایی شناسی فلسفی نه تنها باید در مورد هنر صحبت کند و درباره آثار هنری قضاوت کند ، بلکه باید تعریفی از هنر چیست. هنر برای فلسفه یک موجود مستقل است ، زیرا هنر با حواس (یعنی ریشه شناسی زیبایی شناسی) سر و کار دارد و هنر به همین ترتیب عاری از هرگونه هدف اخلاقی یا سیاسی است. از این رو ، در زیبایی شناسی دو برداشت متفاوت از هنر وجود دارد: هنر به عنوان دانش یا هنر به مثابه عمل ، اما زیبایی شناسی نه معرفت شناسی است و نه اخلاق. [14]

زیبایی شناسان تحولات تاریخی را با رویکردهای نظری هنرهای بسیاری از دوره ها مقایسه می کنند. آنها انواع هنر را با توجه به محیط فیزیکی ، اجتماعی و فرهنگی آنها مطالعه می کنند. متخصصان زیبایی نیز از روانشناسی برای درک چگونگی دیدن ، شنیدن ، تصور کردن ، فکر کردن ، یادگیری و عملکرد مردم در رابطه با مواد و مشکلات هنری استفاده می کنند. روانشناسی زیبایی روند خلاقیت و تجربه زیبایی شناسی را مطالعه می کند. [15]

قضاوت زیبایی شناختی ، اخلاق جهانی و اخلاقی
قضاوت زیباشناختی
همچنین نگاه کنید به: قضاوت ارزشی
زیبایی شناسی پاسخ دامنه احساسی به یک شی یا پدیده را بررسی می کند. قضاوت های با ارزش زیبایی شناختی به توانایی تمایز در سطح حسی متکی هستند. با این حال ، قضاوت های زیبایی شناختی معمولاً فراتر از تبعیض حسی هستند.

از نظر دیوید هیوم ، ظرافت ذائقه صرفاً "توانایی تشخیص همه مواد موجود در یک ترکیب" نیست ، بلکه همچنین حساسیت "به درد و همچنین لذت هایی است که از بقیه انسان ها فرار می کند." [16] بنابراین ، حسی تبعیض با ظرفیت لذت همراه است.

از نظر امانوئل کانت (نقد داوری ، 1790) ، "لذت" نتیجه ای است که لذت از احساس به وجود می آید ، اما قضاوت در مورد "زیبا بودن" بودن یک خواسته سوم را دارد: احساس باید با درگیر کردن در تأملی تأمل ، لذت را به وجود آورد. قضاوت های زیبایی یک باره حسی ، احساسی و فکری هستند. کانت (1790) در مورد یک مرد مشاهده کرد: "اگر او بگوید شراب قناری قابل قبول است ، اگر شخص دیگری شرایط خود را اصلاح کند و به او یادآوری کند که به جای آن بگوید: برای من قابل قبول است ، کاملاً راضی است ، زیرا" هر کس خودش را دارد (حس ) طعم ". مورد "زیبایی" با "موافقت" صرف متفاوت است ، زیرا "اگر او چیزی را زیبا اعلام کند ، پس از دیگران به همان پسندیدن احتیاج دارد ؛ او نه فقط برای خودش بلکه برای همه قضاوت می کند ، و از زیبایی صحبت می کند گویی این خاصیت چیزها بود. "

گاهی ممکن است برداشت های بیننده از زیبایی دارای دو مفهوم ارزش باشد: زیبایی شناسی و سلیقه. زیبایی شناسی مفهوم فلسفی زیبایی است. طعم و مزه نتیجه فرآیند آموزش و آگاهی از ارزشهای نخبه فرهنگی است که از طریق قرار گرفتن در معرض فرهنگ توده مردم به دست می آید. بوردیو بررسی کرد که چگونه نخبگان در جامعه ارزشهای زیباشناختی مانند ذائقه را تعریف می کنند و چگونه سطوح مختلف قرار گرفتن در معرض این ارزشها می تواند موجب تغییر در کلاس ، زمینه فرهنگی و تحصیلات شود. 

لینک مطلب:https://is.gd/11IlQx



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : saadat0011

 

آیا ریمل می تواند باعث تاری دید شود؟
بعد از استفاده از ریمل مژه ، تاری دید می گیرم. چرا؟ آیا ریمل مژه می تواند باعث تاری دید شود؟

بله ، ریمل مژه و ابرو نوعی آرایش چشم است و می تواند باعث تاری دید شود. اگر بیش از حد از ریمل استفاده کنید ، ممکن است چشم های شما تحریک شوند. علاوه بر این ، اگر از ریمل ارزان قیمت استفاده می کنید ، کیفیت خوبی ندارد و می تواند باعث آلودگی چشم شما شود. شما فقط به ریمل مورد استفاده خود توجه کنید.

وقتی یاد گرفتم چگونه آرایش کنم ، همیشه از ریمل مژه و ابرو با روش نابالغ استفاده می کنم. بنابراین تاری دید همیشه رخ می دهد. کاملاً طبیعی است. ریمل به طور تصادفی وارد چشم می شود ، سپس چشمان ما شروع به واکنش می کنند. و ناراحتی به صورت تیرگی چشم ظاهر می شود. با تاری چشم باید بلافاصله چشم های خود را تمیز کنید. سپس با استفاده از اشک مصنوعی چشم های ناراحت کننده را تسکین دهید. این جلسه ضروری آرایش است. مهم نیست ، اینقدر ضرر نخواهد داشت.

به طور کلی ، ممکن است پس از استفاده از ریمل مژه ، تاری دید داشته باشیم. از آنجا که ریمل مژه و ابرو از اجسام شیمیایی ساخته شده است ، اگر به طور تصادفی به چشمان خود وارد کنید ، برای چشم ما مضر است. ویژه برخی از ریمل های مایع با کیفیت پایین حتی می تواند چشم ما را آلوده کند. در برخی شرایط جدی ، می تواند باعث تاری دید و همچنین برخی بیماری های چشمی شود مانند چشم صورتی ، خشکی چشم و چشم درد و غیره. وقتی احساس عجیبی مانند تاری دید دارید ، اکیداً پیشنهاد می شود که نباید این مشکل را نادیده بگیریم. شما قرار است در اسرع وقت چشم های خود را بشویید ، و سپس مقداری قطره چشم بریزید تا بتوانند علائم را تسکین دهند. اگر این علامت هنوز وجود دارد یا حتی بدتر می شود ، بهتر است به دکتر مراجعه کنید تا در اسرع وقت یک چک حرفه ای دریافت کند.

 

لینک مطلب:https://is.gd/dJDnKA



:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : saadat0011

 

چگونه می توان از جوش خلاص شد: جوش های کوچک و بزرگ را درمان کرد
درمان جوش های بزرگ
جلوگیری از جوش
علل
عوارض
چگونه جوش های کوچک را درمان کنیم

جوش های کوچک معمولاً به تنهایی در خانه قابل درمان هستند. جوش های کوچکی که در خانه درمان می شوند از چند روز تا سه هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

در اینجا چند نکته برای خلاص شدن از شر جوش آورده شده است:

فشار ندهید یا خودتان سعی کنید یک جوش را تخلیه کنید. این می تواند منجر به گسترش عفونت شود یا احتمالاً باعث عفونت ثانویه جوش شود.
روزی چندین بار یک دستشویی گرم و مرطوب را روی جوش قرار دهید.
هنگامی که پارچه دستشویی را در جای خود نگه دارید بدون اینکه جوش را مستقیم سوراخ کنید ، کمی فشار دهید.
هنگامی که جوش به طور طبیعی پاره شد ، آن را با یک باند یا گاز تازه و تمیز پوشانده نگه دارید. این باعث می شود که عفونت به مکان های دیگر منتقل نشود.
پس از مراقبت از جوش ، دستان خود را به خوبی بشویید. این نیز برای جلوگیری از شیوع عفونت است.
چگونه جوش های بزرگ را درمان کنیم
اگر جوش زیادی دارید یا گروهی از جوش (کاربنکولوز) دارید ، باید برای درمان به پزشک خود مراجعه کنید. فقط پزشک شما می تواند یک جوش بزرگ یا کربنول را با خیال راحت تخلیه کند.

همچنین ، گاهی اوقات جوش بزرگ نرم می شود و به خودی خود منفجر نمی شود. این مسئله دیگری است که پزشک می تواند با تخلیه دقیق آن از آن مراقبت کند.

در برخی موارد ، پزشک ممکن است برای کمک به پاک سازی عفونت آنتی بیوتیک تجویز کند. این خصوصاً در مورد جوش صورت رخ می دهد ، زیرا خطر عوارضی مانند عفونت ثانویه یا زخم بیشتر است.

فورونکولوز عود کننده
اگر جوش هایی دارید که بیش از سه بار در طول سال باز می گردند ، به بیماری فورونکولوز عودکننده مبتلا هستید. فورونکولوز عودکننده معمولاً به راحتی در بین اعضای خانواده شما گسترش می یابد ، زیرا اغلب تکرار می شود.

بسیاری از اوقات ، جوش های فورونکولوز عودکننده در مناطقی که پوست چین می خورد ظاهر می شوند. این نواحی زیر پستانها ، زیر معده ، زیر بغل و ناحیه کشاله ران وجود دارد.

فورونکولوز عود کننده باید توسط پزشک معالجه شود.

جلوگیری از جوش
همیشه نمی توانید از بروز جوش جلوگیری کنید. با این حال می توانید با پیروی از این نکات از سرایت جوش به سایر قسمت های بدن و دیگران جلوگیری کنید:

جوش را همیشه با یک بانداژ تمیز پوشانده و نگه دارید.
هر زمان که شما یا شخص دیگری به هر دلیلی با جوش خود تماس گرفتید ، باید دستان خود را کاملا با آب و صابون بشویید. جوش را نیز تمیز کنید.
در صورت جوش ، شستن و تمیز نگه داشتن لباس و ملافه نیز می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند:
لباس و ملافه را در آب گرم بشویید.
افزودن سفید کننده به همراه مواد شوینده نیز می تواند کمک کند.
هنگام خشک کردن حتماً خشک کن خود را روی حرارت زیاد قرار دهید.
تمام سطوحی را که ممکن است لمس کنید مرتباً تمیز و ضد عفونی کنید. این شامل دستگیره در ، صندلی توالت ، وان حمام و سطوح معمولاً مورد استفاده در خانه است.
از به اشتراک گذاشتن مواردی که با پوست تماس دارند خودداری کنید. این اقلام شامل تیغ ، تجهیزات ورزشی و حوله می باشد.
طراحی شده توسط پروژه Rubicon
فهمیدن به جوش می آید
جوش ها یا فرنکول ها برجستگی هایی روی پوست شما هستند که قرمز رنگ هستند و می توانند کاملاً دردناک باشند. آنها توسط باکتری ایجاد می شوند. نام این نوع باکتری ها استافیلوکوکوس اورئوس است.

بعد از یک دوره زمانی ، جوش ها با چرک پر می شوند. آنها معمولاً در فولیکول مویی که آلوده شده است دیده می شوند. با این حال ، آنها می توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند.

این مناطق تمایل دارند عرق بیشتری در اطراف پیازهای مو و همچنین نوعی تحریک داشته باشند. این ترکیب جو مناسبی را برای ظاهر شدن جوش فراهم می کند.

چندین جوش در یک گروه به عنوان کربنکل شناخته می شود.

با شروع آن ، جوش به اندازه یک نخود و قرمز خواهد شد. با پر شدن از چرک ، رشد کرده و دردناک تر خواهد شد. پوست اطراف جوش نیز قرمز و احتمالاً متورم خواهد شد. در انتهای بالای دست انداز ، در انتها نوکی وجود دارد که به رنگ سفید مایل به زرد است.

بعد از مدتی ، این نوک می ترکد و شروع به نشت چرک می کند. همچنین ممکن است تب داشته باشید و در صورت داشتن کربنکول به طور کلی احساس خوبی نداشته باشید.

لینک مطلب:https://is.gd/Q52vQe



:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 بهمن 1399 | نظرات ()